Lumbago – Ryggskott

Lumbago symptom
-Huggande eller molande värk – Smärta och stelhet i ryggen som kommer plötsligt eller med smygande debut
-Smärta i nedre del av ryggen – Ofta ensidig smärta
-Utstrålning – Värk som strålar till skinkan, ljumsken, låret
-Rörelsebetingad smärta – Ökad smärta vid vissa rörelser

Lumbagobehandling – Laserbehandling
Via laserbehandling tillförs energi till cellerna via laserljuset. Laser hjälper även till att skapa en ökad celldelning vilket bidrar till snabbare återhämtning och minskad inflammationsvävnad i smärtområdet.

Lumbagobehandling – Massage och tvärafriktioner
Massage av intilliggande muskulatur ger en direkt avslappning i muskulaturen samt ökar cirkulationen i området.

Lumbagobehandling – Manipulation/mobilisering
Vanligtvis behövs även manipulation eller mobilisering av ryggens leder för att normalisera rörligheten i området. Rörligheten i en eller flera leder kan lätt bli begränsad av smärta och gör att intilliggande strukturer blir stela. Via denna teknik återställs ledens normala rörlighet som i sin tur hjälper till att minska smärtan.

Lumbago Rehabiliteringsträning
Vid smärta inaktiveras närliggande muskulatur vilket gör den svag. Därför är det extra viktigt att röra sig under denna period utan att provocera smärtan för mycket. Vi hjälper dig med övningar anpassade för att stärka upp kroppen så fort smärtan tillåter.

Tillsammans bygger vi upp ett rehabiliteringsprogram utifrån dina förutsättningar. Detta program kräver ingen större utrustning utan går bra att utföra hemma.

Boka tid hos oss idag för snabb lindring!